Pages

Friday, October 31, 2014

Api di Tanjung

Oleh Abang Adeni Abang Jol

"SUSAH! Susah! Biul otakku. Dicubit paha kiri, paha kanan terasa sakit. Apa jadahnya Leman bertindak begitu? Dah tentu ada yang buat khianat. Leman banyak berjasa pada Kampung Tanjung. Kenapa Leman berubah laku? Adakah kerana duit? Atau adakah kerana ...?"

Pak Razak bersyarah seorang diri seperti orang berlatih supaya hujah yang disampaikan dapat meyakinkan pihak hakim pertandingan. Dia mundar- mandir di ruang tamu. Sesekali dia menjenguk ke luar jendela. Matanya galak melihat budak-budak yang asyik bermain jaka di gelanggang badminton di hadapan rumahnya.

"Eeeh! Aku ingat ada orang yang berbual dengan abang tadi. Abang nak masuk pertandingan syarahan juga ya? Baguslah kalau begitu. Tunjukkan bakat terpendam abang tu kepada penduduk kampung," Mak Cik Nurain mencelah, tidak tahu hujung pangkal masalah suaminya.

"Aaah! Ini bukan urusan orang perempuan. Merungsingkan fikiran aku saja. Ini tidak ada kena mengena dengan pertandingan syarahan minggu depan. Ini soal hak, maruah dan harga diri," balas Pak Razak dengan perasaan marah.

"Eeeh! Aku ni bini abang. Berlainan benar perangai abang petang ni! Ada yang tak kena di surau, tu?" Celah Mak Cik Nurain. Dia benar-benar ingin tahu masalah suaminya.

"Kampung Tanjung dah kacau, dalam huru-hara," jawap Pak Razak kasar membuatkan Mak Cik Nurain tersentak. Daun sirih yang telah dioles sedikit kapur, terjatuh dari jari Mak Cik Nurain. Dan, secepat kilat gulungan sirih itu dikutip balik.

"Astaghfirullah! Apa puncanya, bang? Kenapa tak cakap terus terang saja. Siapa dalangnya, bang?" Tanya Mak Cik Nurain bertalu-talu.

"Anak buah awak! Leman! Makan suap!" Jawab Pak Razak kasar. Walaupun usianya sudah menjangkau lima puluh tahun, namun dia masih bertenaga menghadapi masalah yang dihadapi oleh keluarganya.

"Leman! Eeeh! Aku tak percaya, bang. Ini semua dusta. Tentu ada orang iri hati, bang. Aku yang membesarkan dan menjaga makan minumnya siang dan petang. Aku tahu hati budinya," jelas Mak Cik Nurain berbaur hiba.

Mak Cik Nurain tetap berpihak kepada Leman. Sejak ibu Leman meninggal ketika Leman baru berusia tiga minggu Mak Cik Nurainlah yang menjaga Leman. Leman kini sudah berusia dua puluh empat tahun. Walaupun kelulusannya setakat pangkat C dalam Tingkatan Tiga, tetapi Leman sudah banyak berjasa kepada Kampung Tanjung. Sudah tiga tahun dia dipilih menjadi Ketua Pemuda PBB di kampung itu. Pimpinannya disenangi penduduk kampung. Pihak atasan juga berpuas hati dengan projek yang dikendalikannya.

"Dunia serba moden, Nur. Otak manusia pun turut moden juga. Tidak mustahil juga Leman mudah berubah hati. Duit, Nur. Duit." Pak Razak masih mencurigakan kejujuran Leman. Kata-kata Darus di surau tadi ada benarnya sungguhpun Leman menafikan tuduhan itu. Kalau Darus yang bohong, kenapa Qasim, Jebat, Bidin dan Kudus sependapat dengan Darus?

"Itu dia Leman balik, bang! Biar aku yang menyoal Leman. Abang tak payah menyampuk."

Pak Razak mula memilih duduk, tidak gelisah seperti cicak kena kapur. Dia memerhati Leman masuk dan duduk di kerusi. Mak Cik Nurain sekali lagi mengoleskan sedikit kapur ke sirih dan mencampurkan kepingan pinang yang telah dihirishiris, kemudian memasukkannya ke dalam mulut. Leman yang duduk di sudut dekat dengan pintu, berwajah murung. Matanya memerhati tajam ke arah lantai yang masih berkilat divarnis sebulan lalu.

"Kau haus, Leman? Ada air teh di bawah tudung tu," kata Mak Cik Nurain sebagai pembuka bicara.

"Sudah minum di rumah Ismail tadi, Mak Andak," jawab Leman ringkas. Ternyata Leman masih dirundung duka.

"Berapa usia kau sekarang, Leman?" Tanya Mak Cik Nurain lagi.

"Dua puluh empat. Kenapa tanya umur pula, Mak Andak?" Tanya Leman balik setelah memberitahu usianya.

"Dalam umur beginilah darah muda cepat bungkas. Pantang dicabar dan cepat bertindak kalau maruah diri diungkitkan." Belum habis perkara sebenar diterangkan Leman sudah faham akan maksud sindiran mak saudaranya.

"Leman faham apa yang dimaksudkan Mak Andak tu. Kalaulah di luar surau, Darus sudah pasti kena penumbuk sulung tadi, Mak Andak. Leman masih menganggapkan surau itu tempat yang suci, dan tidak mahu perkara remeh- temeh seperti itu memulakan pertengkaran," Leman dengan tertib mencelah percakapan Mak Cik Nurain.

"Jadi bagaimana dengan tuduhan Darus dan kawan-kawannya itu?" Tanya Mak Cik Nurain ringkas.

"Mak Andak seperti tak tahu taktik, Darus. Dia nak sangat jadi Ketua Pemuda PBB di kampung kita ini. Dia sering kalah teruk. Undi yang memihak kepada Darus tidak pernah sampai sepuluh," Leman meyakinkan lagi perasaan gundah-gulana emak dan bapa saudaranya yang duduk membisu saja.

Dari penerangan Leman, Darus dan kawan-kawannya menggunakan soal rasuah sebagai modal yang tidak berasas. Darus dan kawan-kawannya juga menggagalkan mesyuarat tergempar mengenai projek membuat jeti di Kampung Tanjung. Nasib baik pegawai yang mewakili pegawai daerah tidak datang. Tentu seluruh penduduk Kampung Tanjung akan mendapat malu atau berkemungkinan projek yang diperlukan itu ditarik balik.

"Maksud kau ... kau tidak terlibat dengan rasuah, Leman?" Tanya Mak Cik Nurain lagi. Raut mukanya seperti dirundung kesedihan.

"Buat apa Leman berbohong dengan Mak Andak dan Pak Andak? Kalau benar Leman melakukan perkara itu, takkanlah Leman sudi menunggang motosikal buruk tu, Mak Andak. Setidak-tidaknya Proton Saga Aerobek menjadi pilihan Leman," jelas Leman sambil berjenaka.

"Samsul! Pulang cepat! Jangan bermain di sini lagi. Nanti penyakit Pak Razak tu berjangkit ke tubuh badan kau pula."

Darus tiba-tiba memutuskan perbincangan Leman dengan mak saudaranya. Lima anak tangga rumah Pak Razak tidak dituruni oleh Leman. Sebaliknya dia terus melompat ke tanah dan menghampiri Darus di gelanggang badminton tempat anak muda Kampung Tanjung bermain waktu petang. Budak-budak lain tidak menghiraukan lolongan Darus. Cuma anaknya Samsul bergegas pulang.

"Darus! Jangan terlalu menghinakan keluarga kami. Apa kau yakin, aku dan Pak Andak telah melakukan semua benda yang kau tuduh tadi? Aku sengaja tidak mempedulikan tuduhan itu kerana aku masih menghormati surau. Surau itu tempat kita beribadat dan memohon restu daripada Yang Esa. Hati dan perasaanku tidak mudah terbakar oleh tipu muslihat kau, Darus. Terus terang saja, apa yang tersembunyi di lubuk hati busuk kau, Darus?" Leman seperti menghukum anak murid yang telah melakukan kesalahan.

Darus tidak menjawab sepatahpun kata-kata Leman. Dia berdiri kaku, kepalanya ditunduk ke bawah sambil memerhati simen gelanggang badminton. Budak-budak yang rancak dan seronok bermain tadi tiba-tiba berhenti untuk mendengar pertengkaran Leman dan Darus. Separuh penduduk Kampung Tanjung berpusu-pusu berlari berkejaran ke arah gelanggang badminton yang dibina secara gotong-royong itu. Sekejap saja kawasan itu sudah penuh sesak seperti ada pertandingan yang akan dijalankan.

"Darus. Benar, apa yang dikatakan oleh Leman. Kalau kita sendiri tidak menghormati surau itu, siapa lagi? Kalau ada perkara yang tidak memuaskan hati, kita boleh berunding. Kalau bapak kau ada di sini, dah tentu kau menerima padahnya. Sepatutnya kau mendoakan pemergian bapak kau ke tanah suci supaya dalam sihat walfiat." Pak Razak cuba menasihati Darus.

Penduduk kampung yang berkumpul di atas gelanggang badminton khusyuk mendengar Pak Razak bercakap. Niat Darus untuk membakar fikiran orang kampung terhalang.

"Pak Andak kamu tu, Darus, cuma sebagai wakil penghulu. Apabila bapak kamu sudah balik daripada mengerjakan rukun Islam ke lima nanti, tugas penghulu tu akan diserah balik kepadanya. Mak Andak tau, kau cemburu melihat Leman dipilih menjadi Ketua Pemuda PBB di kampung kita. Mak Andak dah berbincang dengan Leman tadi supaya dia meletak jawatan." Mak Cik Nurain turut mencelah percakapan mereka. Terasa juga Darus mendengar kata- kata Mak Cik Nurain yang lurus dan terus terang itu.

"Benar kata Mak Andak tu, Darus. Aku dah putuskan, tidak akan bertanding lagi dalam pemilihan jawatan itu nanti." Leman dengan nada tenang menjelaskan pengundurannya.

Sejak berlakunya tuduhan liar terhadapnya, Leman sudah merancangkan sesuatu. Leman cuba menukar angin ke bandar. Jadi buruh kasar sekalipun Leman sanggup. Bagaimanapun rancangannya itu belum diberitahu kepada keduadua penjaganya.

"Aku pun mengikut jejak Leman jugak. Sanggup mengundurkan diri daripada bergiat terus sebagai Pengerusi PBB. Tidak ada gunanya menanam padi, kalau lalang tinggi berdiri." Pak Razak juga hilang minat hendak meneruskan perjuangan sucinya untuk membawa Kampung Tanjung ke mercu kejayaan.

"Kami mahu Pak Razak jadi pemimpin di Kampung Tanjung!"

"Ya! Kami sokong!" Orang ramai menyokong tindakan Ismail. Riuh juga kawasan gelanggang petang itu. Selalunya budak-budak yang bermain di situ setiap petang tetap menikmati air oren hidangan Mak Cik Nurain. Petang itu mereka seperti menyaksikan pertandingan bahas. Mak Cik Nurain mungkin sudah lupa membancuh air oren kerana terbabit sama dalam perdebatan itu.

"Kalau orang dah tak sudi, buat apa dipaksa-paksa! Orang lain masih ramai yang pandai dan amanah daripada Pak Razak!" Tiba-tiba Kudus bersuara lantang, padan dengan badannya yang besar dan tegap. Pak Razak sudah hendak mencecahkan kaki kanannya ke anak tangga pertama, berpatah balik ke gelanggang. Dia kenal suara itu.

"Ya! Memang benar! Kita lantik saja Darus! Darus anak Tok Penghulu di Kampung Tanjung!" Qasim tampil menguatkan lagi keyakinan penduduk kampung supaya memilih Darus sebagai pengganti Pak Razak. Mereka yang berpihak kepada Pak Razak dan Leman tidak menghiraukan pendapat kawan-kawan Darus. Darus sendiri tidak berkata apa-apa, tidak seperti gelagatnya di surau tadi.

"Kudus! Apa buktinya kau menuduh aku tidak amanah?" Pak Razak tiba-tiba mencelah. Jaraknya dengan Kudus hanya semeter. Leman mendekati Pak Razak, takut orang tua itu tidak dapat mengawalkan perasaan marahnya.

"Pak Razak berpakat dengan Tauke Leong mengenai pembelian kayu belian! Aku sendiri yang melihat Pak Razak bercakap dengan Tauke Leong! Tak usah berdalih lagi, Pak Razak!" Kudus memberanikan dirinya bersuara lantang di hadapan Pak Razak dan penduduk kampung yang berkumpul di gelanggang. Suasana riuh tadi menjadi hambar seketika. Masing-masing membuat andaian. Ada yang mengeluh dan ada juga yang merasa terkilan sekiranya benar Pak Razak melakukan perkara itu.

"Cuma itu saja? Dan, tak ada yang lebih jelas dari itu? Kudus, Kudus. Sayang sekali kau mudah buruk sangka. Nama saja sekolah tinggi, tapi berprasangka buruk. Kan aku masih setakat berbincang? Lagipun aku dan ahli jawatankuasa lain masih mencari pembekal yang lebih murah daripada Tauke Leong di bandar tu. Itu saja modal kau, Darus, Qasim dan rakan kamu yang lain." Pak Razak dengan wajah yang riang menjelaskan perkara berkaitan dengan maruahnya. Penduduk Kampung Tanjung tidak tersalah pilih pemimpin kampung mereka.

"Aku tidak percaya lagi dengan kau, Kudus. Rupa-rupanya kau gunting dalam lipatan. Kau sengaja nak menghalang kemajuan di Kampung Tanjung. Maafkan kesalahan Darus, Pak Razak, Leman, kerana menuduh yang bukan- bukan." Darus tidak dapat menahan air matanya. Dia tidak segan silu mencium kedua-dua tangan Pak Razak. Ini menimbulkan lagi kemarahan kawan- kawannya terhadap Darus.

"Sia-sia saja kami nak tolong kau, Darus. Tak sangka kau, pengecut!" Kudus mengherdik Darus.

"Niat kamu tu jahat, tidak ikhlas, sebab itu aku tidak berpihak kepada kamu. Kamu perosak bangsa. Jangan hendak cuba membakar fikiran orang kampung. Lagipun orang kampung tahu menilai yang mana kaca dan yang mana intan." Darus pula mengambil alih tempat Leman.

Leman sudah tidak banyak bercakap. Dalam fikirannya, tergantung satu harapan dan impian. Leman tetap hendak berhijrah ke bandar. Tentu Rahman, anak Pak Razak dapat membantu mencari pekerjaan yang sesuai dengannya. Leman kepingin hendak merasakan cara hidup di bandar.

"Eeeh! Kenapa kau Leman? Sejak dari tadi diam, saja?" Tanya Mak Cik Nurain, bimbang dan hairan. Selalunya apabila Leman berkeadaan begitu, mak saudaranya dapat meramalkan ada sesuatu yang bermain dalam fikirannya.

"Tak ada apa-apa, Andak. Nantilah Leman ceritakan di rumah," balas Leman ringkas.

"Sebelum kamu pulang ke rumah masing-masing, aku nak bagi tau. Besok ... besok aku nak ke bandar, nak merasa angin bandar pula," Leman tidak lagi merahsiakan pemergiannya ke bandar. Dia tidak mahu ada lagi orang memutar- belitkan pemergiannya.

"Jadi, kau tidak mahu memaafkan kesalahan aku, Leman?" Sampuk Darus yang sudah berpihak kepada yang benar.

"Itu perkara kecil, Darus. Aku maafkan. Aku tak juga merajuk. Aku saja nak tukar angin." Leman tidak termakan pujuk lagi. Dia tetap juga hendak ke bandar.

Penduduk kampung berasa terkilan kerana tidak berjaya menyekatkan keinginan Leman. Sungguhpun belum ada lampu hijau daripada kedua-dua penjaganya, impian dan harapan Leman akan terlaksana juga. Mak Cik Nurain sudah tentu tidak membantah.

Begitulah juga Pak Razak yang namanya sudah tercemar. Dia sudah tentu tidak menolak kehendak Leman. Biar muka-muka baru mengambil tempat kedudukan dia dan Leman. Selagi dia dan Leman masih menduduki jawatan itu, selagi itulah kebencian Kudus dan kawan-kawannya terhadap keluarga mereka meluap-luap.

Pak Razak tidak mahu penduduk Kampung Tanjung terus berpuak-puak. Sebagai jalan yang paling selamat Pak Razak dengan rela hati mengundurkan diri. Dia bukan merajuk, malah tidak terniat di lubuk hatinya untuk mendendami sesiapapun. Pak Razak mahu perbalahan dan salah faham sesama sendiri dapat dibendung.

"Pak Razak, janganlah menghampakan harapan orang kampung. Pak Razak masih diperlukan. Kekecohan berpunca dari aku, Pak Razak. Aku sedar. Aku telah diperalatkan oleh kawan-kawanku sendiri. Aku telah insaf, Pak Razak. dikehendaki." Darus masih kuat menahan kemahuan Leman dan Pak Razak. Lagipun mereka berdua lebih dikenali oleh pihak kerajaan.

"Baiklah. Beri sikit masa lagi untuk aku membuat keputusan."

Kata-kata Pak Razak itu menyebabkan penduduk kampung masih berteka-teki. Masing-masing merungut di dalam hati. Adakah Pak Razak akan meneruskan niatnya? Mahukah Leman mengubah keinginannya? Dapatkah api yang sedang marak itu dipadamkan? Segala-galanya belum bernoktah.
Post a Comment