Pages

Monday, December 29, 2014

Bukit Pelindung

PAGI Sabtu yang dingin tidak menghalang kami untuk mendaki Bukit Pelindung. Aku, Wan, Azie dan Syakirah sampai lebih awal di tempat yang dijanjikan. Syakirah mengajak aku mengalas perut di kantin. Aku makan roti sardin yang dicelup tepung. Yak,.. tak sedap. Tapi rezeki makan je lah. Syakirah pula makan mi goreng saja. Selepas makan, aku, Wan dan Azie ke kelas 5D.

"Syakirah tunggu yang lain," kata Kak Fazilah, pengerusi Alam Sekitar.

"Dia orang tidak dapat ikut serta. Jadi kami terpaksa batalkan aktiviti alam sekitar ini."

Tidak lama kemudian, Leva Liyana, Farhana, Hidayah dan Nabila pun sampai. Kami sebulat suara meneruskan hajat untuk naik Bukit Pelindung atas kemahuan sendiri dan bukan di bawah aktiviti Alam Sekitar.

Selepas memanaskan badan, kami terus lari apabila melintas jalan. Maklumlah semangat tengah naik. Baru sampai kaki bukit, dah penat. Tapi semangat masih ada. Dalam perjalanan menuju ke puncak bukit, kami berborak, sekali sekala Leva buat lawak. Berderai kami ketawa.

Selepas itu, kami menyanyi lagu yang direka Leva. Berulang kali kami menyanyikan lagu itu. Suara unggas bersahut-sahutan seperti mengucapkan selamat datang. Empat puluh minit kemudian kami sampai di puncak bukit itu. Kami menemukan dua lorong. Kami mengikut lorong kanan. Dan kami sampai ke sebuah bangunan kuning yang sunyi sepi.

Seorang pengawal menyapa kami, "Adik nak ke mana?"

"Kami hendak ke TC, Teluk Cempedak. Boleh abang tunjukkan arahnya?" Liyana berpura-pura tanya.

"Eh! ini bukan jalan ke sana. Ini Bukit Pelindung... kalau adik nak ke TC, adik kena turun balik," kata pengawal itu.

"Dekat sini ada jalan ke TC. Kami pernah pergi tapi dah lama, tak ingat jalan," kata Hidayah.

"Abang baru dekat sini abang tak tahu. Adik sekolah dekat mana dan tingkatan berapa?" soal pengawal itu.

"Kita orang sekolah Afzan, dalam tingkatan lima," kata Farhana.

"Tak apalah bang, kami balik dulu. Terima kasih," kataku.

Syakirah dan Leva mengesyaki sesuatu yang tak kena dengan pengawal itu. Namun, kami meneruskan perjalanan memasuki lorong yang berikutnya.

Dalam perjalanan itu, kami terdengar seakan-akan bunyi ombak. Kami pun mempercepatkan langkah. Akhirnya kami menemui stesen telekom. Bunyi seakan ombak itu rupa-rupanya bunyi dari mesin di stesen telekom itu. Berderai kami ketawa.

Kami pun membuat keputusan untuk turun balik. Selepas beberapa minit berjalan, kami menemukan papan tanda laluan untuk ke TC. Dalam perjalanan itu, Hidayah asyik tergelincir saja, Syakirah pula jatuh terduduk. Beberapa minit kemudian kami menjumpai sebatang pokok tumbang. Ia menghalang laluan kami tetapi kami berjaya melepasinya, walaupun terkena duri.

Leva tak habis-habis membuat lawak. Aku mengingatkan mereka supaya jangan terlalu galak kerana tempat ini bukan tempat kita. Tapi tempat "orang". Aku tak putus-putus berdoa agar perjalanan kami tiada masalah.

Enam puluh minit kemudian, kami sampai di TC. Kami terus ke tandas. Selepas itu kami berpecah kepada dua kumpulan untuk mencari makan - kumpulan aku, terdiri daripada Leva, Farhana, Hidayah, Liyana dan Syakirah, manakala kumpulan lagi satu terdiri daripada Wan, Nabila dan Azie pergi ke kedai makan milik ayah Wan. Selepas makan, aku, Leva, Farhana, Hidayah, Liyana dan Syakirah pergi ke kedai makan milik ayah Wan mencari mereka. Tapi malangnya mereka tiada.

Jam di tangan sudah menunjukkan pukul 12.00 tengah hari. Tanpa membuang masa, kami membuat keputusan untuk pulang ke sekolah dengan berjalan kaki. Apabila kami sampai di sekolah, mereka belum juga sampai.

Keadaan di sekolah pula kecoh dengan kehilangan kami. Puan Hasanah, guru kelas kami membawa kami ke bilik Puan Rohaida, pengetua sekolah. Mereka berang kerana kami pergi ke Bukit Pelindung tanpa memaklumkan kepada mereka. Apatah lagi pada ketika itu rakan kami, Wan, Nabila dan Azie sudah hilang.

"Awak sebagai pengawas, tak boleh buat macam ni. Awak kena tunjuk teladan yang baik. Bukan mengajak kawan keluar sesuka hati. Kenapa awak naik juga Bukit Pelindung, kalau dah tahu guru alam sekitar tak ikut? Lebih baik awak pergi perpustakaan daripada pergi naik ke Bukit Pelindung!" Bebel Puan Rohaida.

"Wan, Nabila dan Azie pula dah hilang! Siapa yang akan bertanggungjawab?" Marah Puan Rohaida.

Rupa-rupanya satu sekolah kecoh fasal kehilangan kami dari kelas. Apatah lagi puan pengetua mendapat panggilan telefon daripada pengawal yang kami temui di Bukit Pelindung itu. Malu kami dibuatnya. Apatah lagi pada ketika itu ketiga-tiga sahabat kami, iaitu Wan, Nabila dan Azie masih belum balik ke sekolah lagi. Puan pengetua khuatir ketiga-tiga hilang.

Namun kerungsingan itu akhirnya mati apabila ketiga-tiga mereka akhirnya muncul di muka pintu pagar sekolah dengan sebuah teksi. Melihat keadaan mereka, baru kegusaran dalam hati kami menjadi lega. Rupa-rupanya mereka juga mencari-cari kami di TC. Setelah berputus asa tak berjumpa kami, mereka pun balik ke sekolah.

Mereka kemudian turut dimarahi Puan Rohaida. Walaupun sakit telinga dan jiwa kami dimarahi Puan Pengetua, namun kami reda.

Memang salah kami pun. Kami serik dan tidak akan berbuat begitu lagi.

Siti Nurdeelaila Bt Mohd Rafzi
SMK Tengku Afzan Alor Akar, Kuantan, Pahang
Post a Comment