Pages

Friday, December 19, 2014

Erti Sebuah Kasih Sayang

MUKHRIZ nama yang unik, sedap dan indah didengari. Seorang anak tunggal kepada sepasang suami isteri yang bernama Johan dan Salmi. Malangnya, nama itu tidak seindah tuannya.

Dia seorang yang sombong dan bongkak. Anak kacukan Melayu dan Inggeris itu sering membantah cakap orang tuanya. Ibunya Salmi amat mengambil berat tentang dirinya, tapi tidak dihargai. Malah, dia selalu menengking ibunya.

"Iz, ke mana kamu hendak pergi, nak?" tanya ibunya.

"Saya nak keluarlah, mak," jawab Mukhriz kasar.

"Dah lewat malam ni," tegur ibunya.

"Suka hati sayalah. Mak sibuk apa hal. Mak jaga diri sendiri sudahlah. Tak payah sibuk hal orang lain," tengking Mukhriz.

Bercucuran air mata Salmi turun ke pipinya yang lembut dan licin itu. Apakah salahnya, apakah dosanya, sehingga diuji sedemikian rupa? Anak berusia 17 tahun itu memang tidak tahu mengenang budi. Itulah ungkapan yang selalu diucapkan ayahnya, Johan ketika marah atau apabila mata isterinya berkaca. Dia begitu kecewa dengan sikap anaknya.

Itulah akibat kalau terlalu memanjakan anak, dia naik lemak dan memijak kepala kita. Segala kehendak Mukhriz, ayahnya tunaikan. Kalau tidak, Mukhriz akan memberontak dan merajuk. Pernah sekali, Mukhriz merajuk tidak pulang ke rumah. Dia hanya pulang seminggu selepas itu. Betapa risau ibu bapanya hanya Allah saja yang tahu. Anak apakah begitu? Sering membuat orang tuanya risau dan bersedih.

Mereka telah mendidik Mukhriz dengan baik sekali dari segi fizikal dan rohani. Malah, bagaikan menatang minyak yang penuh. Segala kehendak Mukhriz ditunaikan dengan sekelip mata. Selain itu, Mukhriz juga belajar di sekolah kebangsaan dan sekolah agama bestari. Bukan itu sahaja, ibu bapa Mukhriz juga menghantar dia ke kelas muzik, fardu ain, mengaji, berenang, dan beberapa aktiviti sukan yang lain. Semua pakaian serta barang-barang Mukhriz semuanya berjenama dan bermutu tinggi.

Mukhriz bukan saja pandai ponteng sekolah dan melepak, tetapi juga sudah mula berjinak-jinak dengan rokok dan lumba haram. Anak derhaka itu sering berbangga dengan motosikalnya berjenama BMW.

Motosikalnya bukan saja menarik perhatian kawan-kawannya malah gadis-gadis jelita yang sering menjadi mangsa godaannya. Ke hulu ke hilir sering bersama-sama anak gadis yang muda dan jelita yang sentiasa berada di sisinya. Pasangannya kerap bertukar ganti.

Motosikal itu dihadiahkan oleh ayahnya semasa hari jadinya, tahun lepas. Hampir setiap malam, Mukhriz keluar berlumba haram dengan kawan-kawannya.

Pada malam yang indah dan sejuk, anak-anak muda mendesingkan motosikal masing-masing, bersedia untuk memulakan perlumbaan. Semuanya bersedia dengan motosikal mewah masing-masing di garisan permulaan lalu membelah malam yang sunyi sepi.

Semuanya berlumba-lumba untuk mendapat tempat pertama. Selalunya, Mukhriz yang menjadi juara. Ketika sedang memecut laju, motosikal yang ditunggangi Mukhriz tergelincir lalu terbabas. Tubuhnya terhempas ke jalan raya. Darah berlumuran ke seluruh anggota badannya. Mukhriz mengalami kecederaan yang teruk. Parah!.

Mukhriz terpaksa dibedah. Syukur Alhamdulilah, pembedahan itu berjaya. Keadaannya telah stabil. Berkat doa orang tuanya. Mukhriz mendapat peluang sekali lagi untuk menikmati kehidupan dan menebus segala kesalahan dan dosanya. Sesungguhnya, Allah itu Maha Kaya, Penyayang lagi Maha Mengasihi. Salmi dan Johan berasa sungguh bersyukur.

"Betapa berdosanya aku kepada orang tuaku. Anak apakah aku ni? Pada waktu begini baru hendak ingat. Aku memang tidak berguna! Tidak berguna!" bisik hati Mukhriz.

Lumrah hidup manusia sememangnya begitu. Pada waktu susah baru hendak ingat. Ketika senang lupa begitu sahaja.

"Mak, mak, maafkan Iz, mak, ampunkan Iz, Iz berdosa, ayah, mak, ampunkanlah Iz yang derhaka ini. ayah, ampunkanlah Iz, ayah. Mak, ayah, halalkan makan minum, pengajian, perbelanjaan, Iz. Iz berjanji, Iz tidak akan buat begini lagi. Ampunkanlah, Iz. Ampunkan Iz, mak, ayah!" rayu Mukhriz.

"Iz, mak dan ayah tidak pernah memarahi kamu, nak. Kami memang sudah lama mengampunkan dosa kamu dan menghalalkan segala-galanya," pujuk ibunya.

"Betul tu, Iz. Kami amat menyayangimu. Kuatkan semangat kamu, nak. Ingat Allah, Iz. Ingat Allah banyak-banyak," tambah ayahnya.

"Ampunkan, Iz. Ampunkan, Iz," rintih Mukhriz.

"Sudahlah tu, nak. Janganlah menangis lagi. Bertaubatlah. Ingat Allah banyak-banyak. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun," pujuk ibunya lagi.

Tragedi dan keinsafan. Itulah dua perkara yang dapat mengubah hidup seorang manusia. Mukhriz cuba sedaya upaya untuk bangun tetapi tidak berdaya. Dia menekan loceng. Kemudian, seorang doktor dan dua orang jururawat muncul di biliknya.

"Doktor, kenapa saya tidak dapat rasa kaki saya?" tanya Mukhriz kehairanan.

"Bertenang, Mukhriz. Awak kemalangan teruk dan keadaan awak parah. Syukurlah awak masih hidup tapi, tapi..." kata doktor terputus-putus.

"Tapi apa doktor?" soal Mukhriz.

"Apa dia doktor? Berterus terang sajalah doktor," kata Mukhriz lagi.

"Bertenang, Mukhriz. Maafkan kami, kami sudah cuba sedaya upaya untuk pulihkan awak, tetapi tidak berjaya. Awak lumpuh, Mukhriz. Bersabarlah ini semua takdir dan dugaan daripada Allah, Yang Maha Esa," terang doktor satu per satu.

"Ha! Tak mungkin! Tak mungkin! Tak mungkin saya cacat! Tidak! Oh, tidak..." jerit Mukhriz.

"Mohonlah doa kepada Allah. Allah akan makbulkan dan ampunkan segala dosa awak. Syukur Alhamdulillah awak telah sedar sebelum terlambat. Awak begitu beruntung Mukhriz. Walau apa pun yang terjadi, kedua-dua orang tua awak masih lagi berada di sisi awak dan tetap menyayangi awak seperti dahulu. Awak juga beruntung dilahirkan dalam kehidupan yang mewah. Jadi, wang bukan masalah kepada awak. Ramai yang pernah berada dalam situasi ini tetapi lambat sembuh kerana tidak mempunyai wang untuk membuat rawatan di luar negara mahupun di hospital swasta. Jikalau menjalankan rawatan di hospital kerajaan terpaksa menunggu giliran. Hal ini mengambil masa yang lama," kata doktor.

"Saya percaya awak akan sembuh. Terdapat banyak kes seperti ini yang pesakit sudah sembuh dan boleh berjalan semula. Awak hanya perlu tabah dan kuat semangat. Emosi juga ada kaitan dengan pemulihan awak. Awak kena kuat semangat dan jangan mudah putus asa. Itulah yang paling penting, ingat!" kata-kata doktor memberi semangat kepada Mukhriz.

"Terima kasih, doktor. Tidak beruntung juga dilahirkan dalam keluarga yang kaya-raya. Nanti jadi seperti saya dan ibu bapa begitu sibuk. Em, Doktor. Adakah ibu bapa saya sudah tahu akan hal ini?" tanya Mukhriz.

"Tidak semestinya, Mukhiz. Di situ awak telah tersilap dan salah anggap. Tidak semestinya kalau kaya lupa diri, kurang ajar, anak derhaka, berjoli sana sini. Ada juga anak orang miskin berperangai sedemikian rupa. Ada juga anak yang kaya tetapi baik. Itu semua bergantung kepada pegangan kita. Pegangan dan iman kita mesti kena kuat dan utuh. Walaupun telah diberi didikan yang secukupnya ada juga yang terpesong," Mukhriz diam serta tekun mendengar nasihat doktor.

"Itu yang selalu membuatkan ibu bapa bingung tetapi bukan semua menghadapinya. Kalau berlaku kepada kita, terima sahajalah qadak dan qadar Allah. Allah mungkin hendak menguji kita. Jikalau kita sentiasa ingatkan Allah, insya-Allah, mudah-mudahan Allah juga tidak lupakan kita. Mukhriz, ya, mereka sudah tahu sejak semalam lagi, selepas awak selamat dibedah," nasihat doktor panjang lebar. "Terima kasih, doktor. Terima kasih banyak-banyak untuk segala-galanya," ucap Mukhriz dengan ikhlas.

"Sama-sama. Itu sudah sememangnya tugas saya. Allah yang tentukan segala-galanya. Jodoh dan kematian di tangan Allah. Saya hanya perantaraan," kata doktor merendah diri.

Kata-kata doktor sering bermain difikiran Mukhriz. Air mata kerap menjadi temannya kini. Betapa orang tuaku amat menyayangiku. Betapa aku bersalah. Betapa aku berdosa kepada mereka. Walaupun aku telah banyak kali melukakan hati mereka, mereka masih sudi menjaga dan menerima aku. Betapa besarnya kasih sayang ibu bapa. Betapa bodohnya aku tidak reti hendak menghargainya selama ini. Jikalau tidak, sudah lama aku hidup bahagia di samping keluarga aku.

Siapa sangka inilah takdir suratan hidup Mukhriz. Tiada siapa yang dapat menjangkakannya. Siapa dapat menekanya. Hanya Allah sahaja yang mengetahui kerana Dialah yang Maha Kaya lagi Maha Mengetahui. Segalagalanya, telah ditetapkan oleh-Nya, Yang Maha Esa.

Oleh Wan Arina Wan Ibrahim
Shah Alam, Selangor

No comments: