Pages

Sunday, December 28, 2014

Mohon Secebis Kemaafan

CUACA mendung, semendung hatiku ini. Jam menunjukkan pukul 11 pagi. Bas Rajoo akan tiba tidak lama lagi. Namun hatiku berat untuk ke sekolah. Sejak Cikgu Zamri mengajar Geografi, aku memang tidak dapat menumpukan sepenuh perhatianku terhadap mata pelajaran tersebut. Walaupun begitu, aku sentiasa dapat "A" dalam Geografi. Aku tidak tahu kenapa aku tidak minat pada dia.

"Anis," Maisara memanggil namaku dari arah belakang semasa Cikgu Zamri sedang mengajar.

"Nak apa?" soalku.

"Betul ke Hanafi anak ketua kampung?" soal Maisara kepadaku.

"Betul," jawabku ringkas.

"Betul ke? Tapi Asiad kata bukan," kata Maisara dalam keadaan ragu-ragu sambil menggaru-garu kepalanya.

"Entahlah, kita tak tahu. Kita bukannya suka jaga tepi kain orang. Kenapa? Kau suka pada Hanafi ya," kataku sambil ketawa dengan kuat.

"HANISAH!" tengking Cikgu Zamri tiba-tiba.

Itulah kali pertama aku ditengking cikgu. Semua mata memandangku. Pada masa itu, mukaku yang ceria terus bertukar menjadi masam.

"ANIS!" kedengaran suara mak yang kuat memanggilku.

"Ya, mak," sahutku lalu turun ke bawah.

"Anis tak ke sekolah ke?" soal mak.

"Entahlah mak, kepala ni pening rasa macam nak demam," kataku memberi alasan tidak mahu ke sekolah.

"Nanti demam betul-betul baru tahu," sindir mak.

"Mak, bolehlah," pujukku.

"Baiklah, tapi ini yang terakhir dan mesti baca buku. Peperiksaan dah dekat. Jangan asyik nak berangan," kata mak memberi amaran.

"Ya, mak. Saya berjanji." janjiku dengan senang hati.

Jam menunjukkan pukul 11 malam dan aku terus menutup buku kerana mataku sudah tidak dapat menahan lagi rasa mengantuk. Ketika sedang enak dibuai mimpi, tiba-tiba muncul seorang lelaki tua.

"Cucu, nama tuk, Tun Dan. Tuk ingin menceritakan kisah tuk semasa di alam persekolahan. Tuk mempunyai seorang guru, Cikgu Rohana. Dia selalu menujukan soalan kepada tuk untuk dijawab. Tuk kadang-kadang tidak dapat menjawab soalan itu, jadi tuk sering menjadi bahan tertawa oleh rakan-rakan. Dari situlah tuk mula membenci Cikgu Rohana.

Suatu hari, ketika tuk menghadapi peperiksaan SPM tuk tidak dapat menjawab soalan. Tetapi apabila tuk teringatkan segala kata-kata Cikgu Rohana yang tuk anggap bebelan, tuk terus dapat menjawab soalan itu dengan mudah. Tuk amalkan sehingga hari terakhir peperiksaan.

Apabila keputusan diumumkan, tuk mendapat keputusan cemerlang. Apabila tuk fikirkan semula, barulah tuk sedar bahawa Cikgu Rohana banyak berjasa. Dalam diam tuk memasang niat untuk memohon maaf daripada Cikgu Rohana pada keesokkan harinya. Tetapi Allah S.W.T lebih berkuasa kerana Allah S.W.T telah mengambil nyawa tuk dahulu.

"Jadi di sini tuk harap cucu segera meminta maaf daripada Cikgu Zamri kerana tuk tidak mahu pisang berbuah dua kali," cerita Tuk Dan menasihatkanku sebelum menghilangkan diri.

"Kring....Kring...Kring...," tiba-tiba jam loceng mengejutkan aku daripada tidur. Aku terus mengucap panjang.

Mimpi itu terus menghantui fikiranku. Ia seperti ingin menyedarkan aku daripada kesilapan yang telah aku lakukan terhadap Cikgu Zamri.

"Anis, cepat bersiap dah pukul 11 pagi ni," kata mak dengan suara yang kuat dari arah bawah.

Aku terus meluru ke bilik air untuk mandi. Dalam diam aku memasang niat untuk memohon maaf daripada Cikgu Zamri kerana mimpi yang aku alami tadi membuatkan rasa insaf di sudut hati ini.

"Mak, Anis pergi dulu," kataku sambil mencium tangan mak.

"Baiklah, belajar rajin-rajin dan jalan tu elok-elok," kata mak sambil tersenyum.

Semasa hendak menyeberang jalan, aku terfikir, "Hendaklah cikgu maafkan aku?" soalku pada diri sendiri.

"Ah, belum cuba belum tahu, terpulanglah pada cikgu. Yang aku tahu aku ikhlas untuk memohon maaf," jawabku sendiri untuk menyedarkan hati.

Tiba-tiba tanpa aku sedari muncul sebuah lori ayam yang laju melanggar tubuhku ini. Aku tidak tahu apa yang terjadi selepas itu.

Apabila aku sedar kelihatan ramai orang di sisiku. Mak sedang menangis dan kakak aku sedang memujuknya. Seluruh badanku terasa sakit.

"Mak. . . . A. . .nis kat ma. . . .na ni?" soalku tersekat-sekat.

"Anis dah sedar. Anis berada di hospital," kata mak dalam nada gembira berbaur sedih.

"Mak, ayah, kakak, abang dan semua maafkan Anis ya."

"Baiklah," jawab semua serentak sambil tersenyum.

"Anis mesti segera sembuh. Lepas Anis sembuh kita sekeluarga boleh makan angin seperti selalu," kata ayah yang dari tadi mendiamkan diri.

Tiba-tiba Cikgu Zamri dan kawanku Nurul, Zura dan Mai muncul. Mereka tersenyum ke arah aku.

"Anis, kamu sihatkah?" soal Mai cemas melihat keadaan diriku.

"Sihat, kau jangan risau. Mai, Zura dan Nurul maafkan Anis. Tolong beritahu pada kawan-kawan lain Anis nak mohon maaf," kataku kepada mereka.

"Baiklah," jawab mereka serentak.

"Cikgu, maafkan saya. Saya banyak berbuat salah terhadap cikgu. Terima kasih juga atas segala ilmu yang cikgu curahkan kepada saya," kataku.

"Hanisah, tak perlu mohon maaf. Saya dah lama maafkan awak. Awak mesti segera sembuh, peperiksaan semakin hampir. Saya doakan awak semoga cepat sembuh," kata Cikgu Zamri kepadaku.

Aku tersenyum mendengar kata-kata itu. Aku juga berpuas hati kerana aku dapat memohon kemaafan daripada mereka. Tiba-tiba Tuk Dan muncul dan melambaikan tangan ke arah aku. Aku membalas lambaian itu dengan hati yang gembira.

SITI NOR HANISAH MOHD HURI
SMK Methodist, Ayer Tawar, Perak
Post a Comment